Transport gabarytowy, znany również jako transport ponadnormatywny, to dziedzina logistyczna, która wymaga specjalistycznej wiedzy i ścisłego przestrzegania regulacji. W Europie, gdzie infrastruktura drogowa jest dobrze rozwinięta, ale także mocno uregulowana, organizacja transportu gabarytowego stanowi wyzwanie, które wymaga precyzyjnego planowania i koordynacji. W tym artykule przyjrzymy się, jak wygląda organizacja i regulacje transportu gabarytowego na naszym kontynencie.
Kluczowe jest dokładne zaplanowanie trasy oraz uwzględnienie wymiarów pojazdu i ładunku. Należy unikać wąskich ulic i rond, które mogą stanowić wyzwanie przy manewrowaniu. Często transport ładunków ponadgabarytowych odbywa się w nocy, aby minimalizować zakłócenia w ruchu drogowym. Przy międzynarodowych przewozach istotne jest także przestrzeganie przepisów obowiązujących w krajach, przez które przechodzi trasa transportu. Najważniejsze kwestie to dopuszczalne wymiary i masa ładunku, lokalne regulacje oraz odpowiednie dopasowanie trasy.
Ponadto, w sytuacji gdy pojazd transportowy wraz z ładunkiem przekracza maksymalne dopuszczalne rozmiary: 23 m długości łącznej, 3.2 metry szerokości i 4.5 m wysokości lub ładunek wraz z pojazdem przekroczy wagę 60 ton, wymagany jest pilotaż jednego pojazdu. W przypadku transportu bardzo dużych ładunków ponadgabarytowych i przekroczenia powyższych wymiarów wymagana jest eskorta dwóch pojazdów pilotujących.
Transport ładunków ponadgabarytowych musi być zgodny z przepisami prawa UE, które są szczegółowo określone. Pojazdy przekraczające normy muszą posiadać specjalne zezwolenia. W Polsce, zezwolenia na transport ponadgabarytowy wydaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Niektóre zezwolenia na realizację transportu ładunków ponadgabarytowych może udzielić także starosta. Jednak, każdy kraj, przez który odbywa się transport, może mieć dodatkowe wymagania dotyczące przewozu towarów o niestandardowych wymiarach. Transport ponadnormatywny, międzynarodowy wymaga dodatkowego zezwolenia od Urzędu Celnego.
Zezwolenia na transport ponadgabarytowy są szczegółowo opisane w załączniku do ustawy z 20 czerwca 1997 roku Prawo o ruchu drogowym, która została zaktualizowana w 2012 roku w celu uproszczenia procedur dla przewozu ładunków o niestandardowych wymiarach i masie. Istnieje siedem kategorii zezwoleń, które obejmują zarówno ładunki podzielne, jak i niepodzielne.
Zezwolenia w tej kategorii są przeznaczone dla pojazdów, które mieszczą się w dopuszczalnych normach dotyczących wymiarów, całkowitej masy i nacisków na osie (do 11.5 tony na oś). Zezwolenia te są wydawane przez zarządcę dróg na okres od 6 do 12 miesięcy.
Ta kategoria obejmuje pojazdy spełniające normy dotyczące wysokości, długości, całkowitej masy oraz nacisku na osie, ale ich szerokość nie może przekroczyć 3.5 m. Procedura wydania zezwolenia trwa do 3 dni i jest przeprowadzana przez starostę odpowiedzialnego za obszar, na którym rozpoczyna się transport. Zezwolenie jest ważne przez 12 miesięcy.
Zezwolenia tej kategorii są przyznawane pojazdom, które mieszczą się w normach dotyczących nacisku na osie i całkowitej masy, z maksymalną szerokością 3.2 m. Pojedyncze pojazdy mogą mieć do 15 m długości, zespoły pojazdów do 23 m, pod warunkiem, że ich wysokość nie przekracza 4.3 m, a zespół pojazdów o skrętnych osiach do 30 m.
Kategoria IV dotyczy zezwoleń dla pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej nieprzekraczającej dopuszczalnej masy dla danej drogi, szerokości nie większej niż 3.4 metra, długości do 15 metrów (dla pojedynczego pojazdu) lub do 23 metrów (dla zespołu pojazdów), a w przypadku zespołów z osiami skrętnymi do 30 metrów. Maksymalna wysokość wynosi 4.3 metra, a nacisk na osie musi być zgodny z wymaganiami dla dróg o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11.5 ton.
Zezwolenia kategorii V są wydawane dla pojazdów o nacisku na oś mniejszym od dopuszczalnego dla danej drogi, rzeczywista masa całkowita nie przekracza 60 ton. Pojazd nie może przekraczać 4.3 m szerokości i długości zgodnej z kategorią IV.
Kategoria ta obejmuje zezwolenia dla pojazdów o szerokości do 3.4 metra na drogach jednojezdniowych i do 4 metrów na drogach dwujezdniowych (takich jak autostrady i drogi ekspresowe). Dotyczy to pojedynczych pojazdów o długości do 15 metrów, zespołów pojazdów do 23 metrów oraz zespołów z osiami skrętnymi do 30 metrów. Maksymalna wysokość tych pojazdów wynosi 4.3 metra, masa całkowita nie może przekraczać 60 ton, a nacisk na osie napędowe nie może przekraczać 11.5 ton.
Zezwolenia kategorii VII dotyczą pojazdów, które przekraczają normy określone w poprzednich kategoriach. Można je uzyskać, jeśli przewożony ładunek jest niepodzielny, zarządca drogi zgodził się na jego przejazd, oraz istnieje możliwość ustalenia bezpiecznej trasy. Takie zezwolenie jest wydawane na jednorazowy transport na okres 14 dni lub na 30 dni w przypadku wielokrotnych przewozów. Zezwolenie na taki transport może wydać także prezydent miasta.
Organizacja transportu ponadgabarytowego wymaga nie tylko odpowiedniego sprzętu, ale przede wszystkim wiedzy i doświadczenia. Właśnie dlatego warto postawić na firmę, która specjalizuje się w tego typu usługach i zna realia obowiązujące zarówno w Polsce, jak i za granicą.
Jesteśmy sprawdzonym partnerem w przewozach ładunków niestandardowych. Dysponujemy wykwalifikowaną kadrą oraz znajomością przepisów i procedur w całej Europie. Pomagamy nie tylko w samej realizacji transportu, ale również w załatwieniu wszystkich formalności – od zezwoleń po organizację pilotażu.
Chcesz dowiedzieć się , ile kosztuje transport ponadgabarytowy?
Masz inne pytania?
Inne artykuły: