Transport tandemowy, czyli przewóz ładunków za pomocą dwóch przyczep podłączonych do jednego pojazdu, jest popularnym rozwiązaniem w branży transportowej. Często stanowi skuteczne rozwiązanie do przewozu towarów, szczególnie w krajach europejskich, gdzie liczy się szybki transport i optymalne wykorzystanie przestrzeni. Mimo wielu zalet, transport tandemowy podlega licznym ograniczeniom prawnym i technicznym. W artykule przybliżymy przepisy regulujące transport tandemem, skupiając się na długości, tonażu i przepisach w Polsce oraz innych krajach europejskich.
Polskie przepisy wyraźnie określają dopuszczalne limity dotyczące długości i tonażu pojazdów tandemowych. Zasady te wynikają zarówno z przepisów krajowych, jak i unijnych, a ich celem jest zapewnienie bezpieczeństwa na drogach oraz ochrona infrastruktury drogowej.
Maksymalna długość zestawu pojazdów (ciągnik + dwie przyczepy) w Polsce nie może przekraczać 18.75 m. Długość ta obejmuje zarówno pojazd ciągnący, jak i obie przyczepy, co sprawia, że firmy transportowe muszą szczególnie zwracać uwagę na wielkość poszczególnych elementów zestawu.
Dopuszczalna masa całkowita (DMC) dla transportu tandemowego w Polsce wynosi 40 ton, co jest także standardem w Unii Europejskiej dla zestawów drogowych. Przy większych masach konieczne jest uzyskanie odpowiednich zezwoleń, co wiąże się z dodatkowymi kosztami i formalnościami.
W przypadku transportu tandemowego istnieją również przepisy dotyczące rodzaju przewożonych materiałów. Na przykład przewóz materiałów niebezpiecznych wymaga dodatkowych środków bezpieczeństwa oraz specjalnych certyfikatów dla kierowców i samego pojazdu.
Chociaż Polska ma swoje specyficzne przepisy, warto zaznaczyć, że transport tandemowy jest również ściśle regulowany na poziomie międzynarodowym, a przepisy te mogą się różnić w zależności od kraju.
W Niemczech transport tandemowy podlega ścisłym regulacjom prawnym. Zgodnie z niemieckimi przepisami, maksymalna długość takiego zestawu nie może przekraczać 18.75 metra, a dopuszczalna masa całkowita wynosi 40 ton, z możliwością zwiększenia do 44 ton w przypadku transportu intermodalnego (np. przewóz kolejowy-drogowy). Przekroczenie tych parametrów wymaga uzyskania specjalnych zezwoleń na przewóz ładunków ponadnormatywnych. Wnioski o takie zezwolenia składa się do odpowiednich urzędów, a czas ich rozpatrywania wynosi od 3 do 14 dni roboczych. Ponadto, w przypadku transportu ponadgabarytowego, może być konieczne zapewnienie pilotażu cywilnego lub policyjnego, w zależności od wymiarów i wagi przewożonego ładunku.
We Francji transport tandemowy jest szczegółowo regulowany przez przepisy zawarte w Kodeksie drogowym (fr. Code de la route), księdze III – Pojazdy (fr. Le véhicule), gdzie definiuje się pojęcia pociągu drogowego (tzw. fr. train routier) oraz podwójnego pociągu drogowego (tzw. ft. train double). Pociąg drogowy to zestaw składający się z ciężarówki i przyczepy lub ciągnika siodłowego z naczepą, podczas gdy pociągiem podwójnym nazywa się zestaw ciągnika siodłowego z dwiema naczepami. Zgodnie z przepisami, odległość od przedniego punktu załadunku do końca przyczepy w pociągu drogowym nie może przekroczyć 16.40 metra, a po odjęciu przestrzeni między kabiną a przyczepą – 15.65 metra. Całkowita długość obu rodzajów pociągów nie może przekraczać 18.75 metra. Masa przyczepy powinna być również dostosowana do pojazdu ciągnącego – nie może przekroczyć jego masy pomnożonej przez współczynnik 1,3. Maksymalna dopuszczalna masa całkowita przyczepy dwuosiowej wynosi 19 ton, trzyosiowej – 26 ton, a dla zestawów z czterema lub więcej osiami – 32 tony. W zależności od liczby osi, pojazdy tandemowe mogą ważyć do 38 ton przy maksymalnie czterech osiach lub do 44 ton, jeśli mają więcej niż cztery osie.
Zarówno w Hiszpanii, jak i we Włoszech przepisy dotyczące transportu tandemowego są zbliżone do tych obowiązujących w Niemczech. W obu krajach maksymalna dopuszczalna długość zestawu transportowego wynosi 18,75 metra, a dopuszczalna masa całkowita – 40 ton. Przekroczenie tych limitów wymaga specjalnych zezwoleń, podobnie jak w Niemczech, co wiąże się z dodatkowymi formalnościami oraz potencjalnym wymogiem zapewnienia pilotażu przy transporcie ponadgabarytowym. Te ujednolicone przepisy ułatwiają organizację międzynarodowych przewozów towarów w regionie, umożliwiając przewoźnikom dostosowanie się do jednolitych standardów transportowych.
Transport tandemem to nie tylko wymogi długości i tonażu – istnieje szereg innych wyzwań, które firmy transportowe muszą brać pod uwagę, aby ich usługi były zgodne z przepisami.
Wiele dróg, zwłaszcza na obszarach wiejskich oraz w starszych częściach miast, nie jest przystosowanych do pojazdów o dużych gabarytach, takich jak tandemy. Wąskie drogi, ostre zakręty oraz niskie wiadukty mogą stanowić poważną przeszkodę i wymagać objazdów, co wydłuża czas transportu i zwiększa koszty operacyjne.
Transport tandemowy wymaga większej przestrzeni do manewrowania, co jest szczególnie trudne na terenach przemysłowych, w magazynach lub podczas załadunku i rozładunku w centrach miast. W wielu krajach brakuje odpowiednich miejsc parkingowych dla tak dużych zestawów, co komplikuje logistykę i zmusza przewoźników do wcześniejszego planowania trasy oraz postojów.
Transport tandemowy wymaga od kierowców posiadania specjalnych uprawnień. Zazwyczaj niezbędne jest doświadczenie w prowadzeniu większych zestawów, a także ukończenie kursów z zakresu bezpieczeństwa i manewrowania pojazdami tego typu.
W niektórych krajach, takich jak Niemcy, wprowadzono dodatkowe opłaty ekologiczne, które dotyczą pojazdów o większej masie, w tym także zestawów tandemowych. W efekcie firmy transportowe muszą uwzględniać te dodatkowe koszty w swoich budżetach.
Transport tandemem wymaga zachowania dodatkowych zasad bezpieczeństwa, w tym ograniczeń prędkości na drogach lokalnych. Przykładowo, w Polsce oraz innych krajach UE maksymalna prędkość dla zestawów ciężarowych wynosi zazwyczaj 80 km/h na autostradach.
Transport tandemem jest atrakcyjną opcją dla wielu firm, szczególnie tych, które przewożą duże ilości towarów w transporcie krajowym i międzynarodowym. Jeśli chcesz skorzystać z bezpłatnej wyceny, kliknij poniżej
a nasz zespół przygotuje dla Ciebie szczegółową ofertę dostosowaną do Twoich potrzeb.
W przypadku innych pytań zapraszamy do odwiedzenia sekcji
Jeśli zainteresował Cię ten artykuł, koniecznie przeczytaj także nasz wpis
gdzie znajdziesz jeszcze więcej praktycznych informacji o specjalistycznych przewozach.
Logistyka XXL. Jak Transportuje Się Największe ładunki TIR-ami? - DJ Transport
2024-12-13[…] Transport tandemem – ograniczenia i wyzwania w Polsce i za granicą […]